BINGO!
Wat goed dat je een kijkje neemt op deze pagina. Hieronder vind je de Linkedin Bingo tips die bij de LinkedIn Bingo voorbij kwamen. Doe er je voordeel mee! Wil je een pdf van de presentatie ontvangen? Stuur me dan een e-mail: hester@sterinsocialmedia.nl of bel me op 0610560665
Belangrijkste onderdelen van jouw LinkedIn profiel
Kopregel
Als kopregel (headline) wordt automatisch jouw huidige functie weergegeven. Maar dit is jouw verkoopzin. Hier kun jij het verschil maken. Vertel in 1 zin wat je oplost / doet voor jouw klanten. Mijn functie is bijvoorbeeld “Social media adviseur en meer”. Als kopregel heb ik staan: helpt jou social media in te zetten als marketingtool zodat jij meer mensen bereikt.
Vaak zie ik directeur staan of eigenaar. So what. Waar zoeken mensen op wanneer ze op zoek zijn naar jou?
Jouw verkoopzin zijn de eerste woorden die mensen zien als jouw profiel opduikt in zoekresultaten. Ook als je in een groep ergens op reageert. Ook is jouw naam en kopregel zichtbaar bij het netwerk van de mensen waarmee jij gelinkt bent.
De Zorg voor een professionele profielfoto die past bij jou. Een portret, van jouw gezicht. Dus niet een vakantiefoto op slippers met een heerlijke cocktail in je hand.
Samenvatting
Heb jij jouw samenvatting (summary) al ingevuld? Verdeel jouw samenvatting in drie gedeeltes:
- Informatie over jouw bedrijf. zorg er voor dat alle collega’s dezelfde tekst als eerste hebben staan over het bedrijf. Voeg een link toe naar de website. En gebruik de zoekwoorden die men gebruikt wanneer ze jou moeten vinden.
- Beschrijf wat jij doet binnen dat bedrijf. Wat los je voor problemen op? Wat zijn jouw verantwoordelijkheden.
- Vertel iets persoonlijks. Hobby’s, vrijwilligerswerk, waar loop jij privé warm voor.
Ga niet verkopen in jouw profiel maar schrijf vanuit wat jij doet voor jouw klanten, relaties. Je profiel is perfect om jouw betrouwbaarheidfactor te verhogen.
Tip:
De eerste 2 regels van jouw samenvatting zijn direct zichtbaar. Maak de mensen daarom nieuwsgierig naar de rest van jouw samenvatting. Nodig uit tot doorklikken!
1 Doel
Waarom gebruik jij LinkedIn? Om die gave baan te vinden? Om je netwerk uit te breiden en zichtbaar te zijn in jouw netwerk? Voor het vinden van nieuwe klanten, opdrachtgevers voor jou of voor het bedrijf waar je voor werkt?
Weet waarom jij LinkedIn gebruikt, en zorg er dan nu voor dat jouw profiel doet op LinkedIn wat het moet doen.
2 Zoekwoorden
Verwerk de juiste zoekwoorden in jouw profiel. Waar zoeken mensen op als ze jou moeten vinden? Kijk bij degene die jouw droombaan heeft. Bekijk vacatures, de zoekwoordenplanner van Google en gebruik ook synoniemen van jouw zoekwoorden. Verwerk dan jouw woorden in de teksten bij jouw Samenvatting en werkervaring.
3 Privacy instellingen
Loop regelmatig even door jouw privacy instellingen op LinkedIn. Is er iets veranderd? Zet LinkedIn zo open mogelijk. Anders word je niet gevonden toch?
Tip:
- Doe dit ook bij de andere social media kanalen.
- Google jezelf regelmatig.
- Stel een Google alert in op jouw naam of bedrijfsnaam.
4 Actief
Wees actief. Dan ben je zichtbaar voor jouw eerstegraads en tweedegraads netwerk. Bekijk elke dag even de tijdlijn op LinkedIn. Reageer, deel, help, feliciteer, wees vriendelijk. Bekijk zeker eerst goed het bericht waar je op reageert. Of het echt interessant heeft, een kwalitatief onderwerp is. En dus niet iets vreemds.
5 Profielfoto
Zorg voor een professionele profielfoto die past bij jou. Een portret, van jouw gezicht. Dus niet een vakantiefoto op slippers met een heerlijke cocktail in je hand.
6 Uitzetten – aanzetten
Ga je jouw profiel bijwerken, bijschaven, zet dan deze optie uit. Anders stroomt de tijdlijn op LinkedIn vol met berichten dat je bv Engels hebt toegevoegd als taal, of dat je een nieuwe functie hebt. En dan krijg je allemaal felicitaties….. Heb je jouw profiel helemaal bijgewerkt? Laat dan de laatste wijziging wel delen met jouw netwerk. Ben je toch even in beeld.
7 Symbolen
Gebruik symbolen om structuur aan te geven in jouw samenvatting, functieomschrijving. Maak er geen kermis van. 😉 Kijk hier eens naar icoontjes die je kunt gebruiken.
8 Wie heeft jouw bekeken
Hej, allemaal mensen van hetzelfde bedrijf. Waarom zou dat zijn? Ken je daar iemand? Is er een vacature? Of zijn ze op zoek naar jouw bedrijf. Heb je al iemand in jouw netwerk van dat bedrijf? Vraag!
Dit is ook een mogelijkheid om een connectieverzoek te verzenden naar degene die jouw profiel bekeek….
9 Vraag feedback
Is alles wat er in je profiel staat in begrijpelijke taal geschreven? Typefoutje? Lopen de zinnen? Vraag collega, vriendin, of relatie om jouw LinkedIn profiel te bekijken. Vraag feedback. Want zelf zie je het niet als je er een tijdje mee bezig bent geweest.
10 Gebruikers bekeken ook
Zet deze optie uit: Gebruikers die dit profiel bekeken, bekeken ook….
Want dan ben je zo druk geweest met jouw profiel, en leid je de mensen zo naar een concurrent. Dit doe je bij de privacy instellingen.
11 Deskundig profiel
Er zijn verschillende gradaties die aangeven wat de sterkte is van jouw profiel. Just starting (Nieuw), Beginner (Beginner), Intermediate (Gevorderd), Advanced (Vergevorderd),Expert (Deskundige), All star (Zeer deskundig).
Probeer zeker All star / Zeer deskundig te krijgen. Dit is alleen zichtbaar voor jezelf en laat zien dat je zorgvuldig jouw profiel hebt ingevuld. Dit is jouw online visitekaartje. Behandel het met zorg.
Zet deze optie uit: Gebruikers die dit profiel bekeken, bekeken ook….
Want dan ben je zo druk geweest met jouw profiel, en leid je de mensen zo naar een concurrent. Dit doe je bij de privacy instellingen.
Heb jij de contactinformatie up to date? Klopt het emailadres? Heb jij je Twitteraccount toegevoegd? Je hebt de mogelijkheid hier 3 websites toe te voegen. Kies voor de optie Ander (other) dan kun je de omschrijving van de websites aanpassen.
12 Vaardigheden
Heb je hier ook de zoekwoorden toegevoegd die voor jou belangrijk zijn? Waar wordt je op gevonden? Gebruik eens www.yoast.com/suggest om andere zoekwoorden en trefwoorden te vinden.
Je hebt ruimte voor 50 vaardigheden in jouw profiel. En die hoef je echt niet allemaal te gebruiken, gelukkig. Waar ben je goed in. Welke vaardigheid is het belangrijkst? Zet de belangrijkste 3 bovenaan.
13 Vraag aanbevelingen
Niet het leukste of het makkelijkste om te doen. Maar mensen helpen graag. Vraag jouw collega. Vraag een collega van jouw vorige bedrijf. Vraag het persoonlijk. En stuur daarna een bericht naar die persoon. Niet 10 op een dag doen hoor. Maar regelmatig. Aanbevelingen geven jouw profiel meerwaarde. Overdrijf het niet.
14 Geef aanbevelingen
Doen! Heb jij wel eens een aanbeveling gekregen zonder dat je er om gevraagd werd?
Geef een aanbeveling, uit het niets, dat is zo’n positieve verrassing. Wat je geeft krijg je terug…. en het mooie is dat de aanbevelingen die jij geeft ook weer zichtbaar zijn op jouw profiel. Straalt direct positief op jou af.
15 Automatisch uitnodigen
Niet doen. Niet LinkedIn zelf automatisch mensen laten uitnodigen, en ook niet misschien ken je deze persoon ook aanklikken. Dan wordt er direct een uitnodiging verzonden. Ga altijd echt naar het profiel van de persoon met wie je wilt linken en klik daar op „connectie maken”. En schrijf er een persoonlijk bericht bij, waarom je wilt linken.
16 Jargon
Gebruik geen termen die alleen in jouw vakgebied voorkomen. Gebruik woorden die iedereen begrijpt. Korte zinnen. Alsof je in een persoonlijk gesprek met iemand vertelt, uitlegt wat je doet.
Ook hierom is het goed om jouw profiel te laten bekijken door iemand anders.
17 Websites toevoegen
Kies bij websites toevoegen voor „ander”. Dan kun je de omschrijving veranderen. Anders staat er het woord bedrijfswebsite. Dit is weer een mogelijkheid om mensen nieuwsgierig te maken naar jouw website!
18 Contactinformatie
Dit vind je tegenwoordig rechts op het scherm. En deze informatie is zichtbaar voor jouw eerstegraads netwerk. Maak een schone URL van jouw LinkedIn profiel: Is goed voor de zoekresultaten.
Voeg je telefoonnummer, adres en werk e-mailadres toe, niet blijmeisje@hotmail.com als e-mailadres gebruiken…..
Kies bij websites toevoegen voor „ander”. Dan kun je de omschrijving veranderen. Anders staat er het woord bedrijfswebsite. Dit is weer een mogelijkheid om mensen nieuwsgierig te maken naar jouw website!
19 Achtergrond
- Werkervaring: link met het bedrijf waar je werkt. Jouw functie. En wat je doet in de omschrijving. Heb je meerdere functies op hetzelfde moment, zet ze in de juiste volgorde.
- Link met jouw opleiding: zo vergroot je je netwerk
- Vrijwilligerswerk: laat ook zien wat voor persoon je bent.
- Heb je hier ook de zoekwoorden toegevoegd die voor jou belangrijk zijn? Waar wordt je op gevonden? Gebruik eens www.yoast.com/suggest om andere zoekwoorden en trefwoorden te vinden.
19 Prestaties
Voeg hier jouw cursussen toe, diploma’s en projecten waar je aangewerkt hebt of nog werkt. Hier kun je net het verschil maken met die andere kandidaat.
Werkervaring: link met het bedrijf waar je werkt. Jouw functie. En wat je doet in de omschrijving. Heb je meerdere
Linkedin Bonustips:
Maak een back up!
Maak je wel eens een back up van jouw connecties? Stel je voor dat Linkedin ineens ophoudt, of dat je mensen wilt uitnodigen voor een evenement dat je organiseert? Klik op het tandwieltje op de pagina met jouw connecties en klik op “Exporteer Linkedin connecties”.
Hulp nodig?
Natuurlijk help ik je ook graag met het nakijken, aanpassen en verbeteren van jouw Linkedin Profiel. Kan ik je helpen? Bel 06-10560665 of stuur me een e-mail. Het speciale tarief voor de Bingospelers is Euro 39,00 voor jouw Linkedin Profiel Check. Aarzel niet en pak jouw Linkedin Profiel eens goed aan!
[contact_form]